fredag 24. januar 2014

Verdens beste

Storebror har besøk av to kompiser og de vil spille Playstation. De roper på mamma fordi noe er galt, et teknisk problem. Mamma er ikke redd for tekniske problem, hun hadde faktisk et teknisk byggesett når hun var på guttas alder. Dette kan hun fikse. 
"Jøss, mamman din er jo veldig flink til å fikse ting." sier en av vennene på besøk. Hun har ikke fikset problemet enda, men kjenner selvtilliten vokser. Da hører hun storebror sier; Ja, men ikke så flink som pappa. Hvis pappa hadde vært her, så hadde han fikset det kjempefort. 
Mamma snur seg og ser skuffet på storebror, "Hva? Hvorfor det?"
Pappa er veldig flink til å fikse sånne tekniske ting, sier storebror uten skam. 
Mamma merker hun er provosert, men holder roen. 
Alikevel forstår gutta at mamma er litt irritert. 
De forsøker å bygge opp selvtilliten hennes igjen. "Men du er veldig flink til å rydde da" sier en av de høflige guttene. Mamma snur seg og ser på de tre englene som sitter forventingsfullt bak henne. De er kjempefornøyde, de nikker og smiler. Ja, du er sikkert verdens beste ryddemamma, fortsetter den andre kompisen. Ja, nå skal mamma bli roset opp i skyene for denne flotte egenskapen hun har; å rydde. De er superfornøyd. De forventer nesten at verdens beste ryddemamma skal dele ut gullstjerner for årets fineste komplement.
Mamma skjønner at det er bare en ting å gjøre; fikse det forbanna tekniske problemet. 
Hun må koble TVen fra veggen med den ene hånda og montere fast en ledning med den andre. Det er supermammakrefter i sving. Selvtilliten vokser igjen. Hun fikser dette problemet på vegne av alle mødre som blir undervurdert i tekniske problem. Og ja, hun fikser det. 
Hun snur seg mot gutta og smiler. Gutta skjønner at tittelen som verdensbeste ryddemamma ikke holder lengre. Du er verdensbeste mamma, sier storebror. Ja, fortsetter kompisen. Du er verdensbeste, han stopper og tenker. Nei du er ikke verdensbeste mamma, men du kan være verdens beste Heidi. 
Ja, den er grei, svarer mamma. Hun kjenner selvtilliten er på topp og overlater rommet til gutta. 
"Men du Heidi; det er en ting du ikke klarer" sier den unge gjesten."Du kan ikke montere alarmer" 
Nei, mamma må innrømme at det kan hun ikke. 
"Og du kan ikke spille klarinett."
Det stemmer også. 
Hun har altså mye å jobbe med enda. 

6 kommentarer:

  1. Hahahaha, jeg er elendig på tekniske saker. Men jeg forsøker, og guttene har enda en formening om at jeg er skikkelig god, på alt.. ;) Godt jobba!

    SvarSlett
  2. Haha, fine gutter. Jeg tror ikke jeg ville fått tittelen verdens beste ryddemamma engang. Jeg får forte meg å bli god på noe før gutten begynner å ta med venner hjem ;)

    Klem

    SvarSlett
  3. Klarinett er oppskrytt, haha, men det er jo aldri for sent? Hva med å bli skolens eldste og sikkert mest ivrige aspirant? Jeg heier på deg! :)… dessuten tror jeg du tekniske duppedingser er lett match for deg:)

    SvarSlett
  4. Hihi:):)

    Jeg kan ikke å montere alarmer jeg heller men barna har heldigvis ikke tatt skade av det. Men kanskje det er fordi jeg kan spille klarinett;)

    Nattaklem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  5. Jeg er håpløs på tekniske ting, men har klart å lure gutta mine hittil... Jeg gir det et par år til, så tipper jeg de fikser ting på egen hånd før de spør meg... Men man blir jo gjerne god i det man har interesse i å bli god på, så det ligger nok mest der... ;-)

    SvarSlett
  6. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvarSlett